Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden van HAC Maarssen
Gedeponeerd bij de Griffie van de Arrondissementsrechtbank te Den Haag op
8 december 1994 onder nummer 1994/189. ® FENIT is een wettig gedeponeerd dienst- en warenmerk. ALGEMENE BEPALINGEN 1. Aanbieding en overeenkomst 1.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en
overeenkomsten waarbij Leverancier goederen en/of diensten van welke aard ook aan Cliënt
levert, ook indien deze goederen of diensten niet (nader) in deze voorwaarden zijn
omschreven. Afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze
uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen. 1.2 Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij in het aanbod schriftelijk
uitdrukkelijk anders is aangegeven. 1.3 Toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van Cliënt wordt
uitdrukkelijk van de hand gewezen. 1.4 Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is of vernietigd wordt,
zullen de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht blijven en
zullen Leverancier en Cliënt in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging
van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het
doel en de strekking van de nietige c.q. vernietigde bepaling in acht worden genomen. 2. Prijs en betaling 2.1 Alle prijzen zijn exclusief omzetbelasting (BTW) en andere heffingen welke
van overheidswege worden opgelegd. 2.2 In geval van een overeenkomst waarin sprake is van door Cliënt te betalen
periodiek vervallende bedragen, geldt dat Leverancier gerechtigd is door middel van een
schriftelijke kennisgeving op een termijn van tenminste drie maanden de geldende prijzen
en tarieven aan te passen. 2.3 Leverancier is in alle gevallen gerechtigd de overeengekomen prijzen en tarieven
door middel van een schriftelijke kennisgeving aan Cliënt aan te passen voor prestaties
die, volgens de desbetreffende planning c.q. volgens de overeenkomst, zullen worden
geleverd op een tijdstip dat tenminste drie maanden na de datum van deze kennisgeving
ligt. 2.4 Indien Cliënt niet akkoord wenst te gaan met een door Leverancier kenbaar gemaakte
aanpassing van prijzen en tarieven als bedoeld in artikel 2.2 of 2.3, is Cliënt
gerechtigd binnen zeven werkdagen na de in die artikelen bedoelde kennisgeving de
overeenkomst schriftelijk op te zeggen tegen de in de kennisgeving van Leverancier
genoemde datum waarop de prijs- of tariefsaanpassing in werking zou treden dan wel de
overeenkomst te annuleren. 2.5 Alle facturen zullen door Cliënt worden betaald overeenkomstig de op de factuur
vermelde betalingscondities. Bij gebreke van specifieke condities zal Cliënt binnen
dertig dagen na factuurdatum betalen. 2.6 Indien Cliënt de verschuldigde bedragen niet binnen de overeengekomen termijn
betaalt, zal Cliënt, zonder dat enige ingebrekestelling nodig is, over het openstaande
bedrag de wettelijke rente verschuldigd zijn. Indien Cliënt na ingebrekestelling nalatig
blijft de vordering te voldoen, kan de vordering uit handen worden gegeven, in welk geval
Cliënt naast het alsdan verschuldigde totale bedrag tevens gehouden zal zijn tot
volledige vergoeding van buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten, waaronder alle
kosten berekend door externe deskundigen naast de in rechte vastgestelde kosten, verband
houdende met de inning van deze vordering of van rechtsuitoefening anderszins, waarvan de
hoogte wordt bepaald op minimaal 15% van het totale bedrag. 3. Vertrouwelijke informatie en niet-overname beding 3.1 Elk van partijen staat er voor in dat alle voor en na het aangaan van de
overeenkomst van de andere partij ontvangen informatie van vertrouwelijke aard geheim zal
blijven. Informatie zal in ieder geval als vertrouwelijk worden beschouwd indien deze door
een der partijen als zodanig is aangeduid. 3.2 Elk van partijen zal gedurende de looptijd van de overeenkomst alsmede één jaar
na beëindiging daarvan slechts nadat goed zakelijk overleg met de andere partij heeft
plaatsgehad, medewerkers van de andere partij die betrokken zijn geweest bij de uitvoering
van de overeenkomst, in dienst nemen dan wel anderszins, direct of indirect, voor zich
laten werken. 4. Voorbehoud van eigendom en rechten 4.1 Alle aan Cliënt geleverde zaken blijven eigendom van Leverancier, totdat
alle bedragen die Cliënt verschuldigd is voor de krachtens de overeenkomst geleverde of
te leveren zaken of verrichtte of te verrichten werkzaamheden, alsmede de bedragen bedoeld
in artikel 2.6, waaronder begrepen rente en kosten van invordering, volledig aan
Leverancier zijn voldaan. 4.2 Rechten worden aan Cliënt steeds verleend of, in het voorkomend geval,
overgedragen onder de voorwaarde dat Cliënt de daarvoor overeengekomen vergoedingen
tijdig en volledig betaalt. 5. Risico 5.1 Het risico van verlies of beschadiging van de zaken die
voorwerp van de overeenkomst zijn, gaat op Cliënt over op het moment waarop deze in de
feitelijke beschikkingsmacht van Cliënt of van een door Cliënt gebruikte hulppersoon
zijn gebracht. 6. Rechten van intellectuele of industriële eigendom 6.1 Alle rechten van intellectuele of industriële eigendom op alle krachtens de
overeenkomst ontwikkelde of ter beschikking gestelde programmatuur, apparatuur of andere
materialen zoals analyses, ontwerpen, documentatie, rapporten, offertes, alsmede
voorbereidend materiaal daarvan, berusten uitsluitend bij Leverancier of diens
licentiegevers. Cliënt verkrijgt uitsluitend de gebruiksrechten en bevoegdheden die bij
deze voorwaarden of anderszins uitdrukkelijk worden toegekend en voor het overige zal hij
de programmatuur of andere materialen niet verveelvoudigen of daarvan kopieën
vervaardigen. 6.2 Cliënt is ermee bekend dat de ter beschikking gestelde programmatuur, apparatuur
en andere materialen vertrouwelijke informatie en bedrijfsgeheimen van Leverancier of
diens licentiegevers bevatten. Cliënt verbindt zich, onverminderd het bepaalde in artikel
3, deze programmatuur, apparatuur en materialen geheim te houden, niet aan derden bekend
te maken of in gebruik te geven en slechts te gebruiken voor het doel waarvoor deze hem
ter beschikking zijn gesteld. Onder derden worden ook begrepen alle personen werkzaam in
de organisatie van Cliënt die niet noodzakelijkerwijs de programmatuur, apparatuur en/of
andere materialen behoeven te gebruiken. 6.3 Het is Cliënt niet toegestaan enige aanduiding omtrent auteursrechten, merken,
handelsnamen of andere rechten van intellectuele of industriële eigendom uit de
programmatuur, apparatuur of materialen te verwijderen of te wijzigen, daaronder begrepen
aanduidingen omtrent het vertrouwelijk karakter en geheimhouding van de programmatuur. 6.4 Het is Leverancier toegestaan technische maatregelen te nemen ter bescherming van
de programmatuur. Indien Leverancier door middel van technische bescherming de
programmatuur heeft beveiligd, is het Cliënt niet toegestaan deze beveiliging te
verwijderen of te ontwijken. Indien de beveiligingsmaatregelen tot gevolg hebben dat
Cliënt niet in staat is een reservekopie van de programmatuur te maken, zal Leverancier
op verzoek van Cliënt een reservekopie van de programmatuur aan Cliënt ter beschikking
stellen. 6.5 Behoudens het geval dat Leverancier een reservekopie van de programmatuur aan
Cliënt ter beschikking stelt, heeft Cliënt het recht één reservekopie van de
programmatuur aan te houden, waaronder tevens dient te worden te verstaan te maken. Onder
reservekopie wordt in deze algemene voorwaarden verstaan: een stoffelijk voorwerp waarop
de programmatuur is vastgelegd, uitsluitend ter vervanging van het oorspronkelijke
exemplaar van de programmatuur in geval van onvrijwillig bezitsverlies of beschadiging. De
reservekopie dient een identieke kopie te zijn en steeds te zijn voorzien van dezelfde
labels en indicaties als het oorspronkelijke exemplaar. 6.6 Indien Cliënt programmatuur ontwikkelt of een derde voor hem programmatuur
ontwikkelt dan wel als Cliënt het voornemen heeft dit te doen en hij in verband met de
interoperabiliteit van de te ontwikkelen programmatuur en de aan hem door Leverancier ter
beschikking gestelde programmatuur informatie nodig heeft om deze interoperabiliteit te
bewerkstelligen, zal Cliënt Leverancier schriftelijk en gespecificeerd verzoeken om de
benodigde informatie. Leverancier zal alsdan binnen redelijke termijn mededelen of Cliënt
de beschikking kan krijgen over de verlangde informatie en op welke voorwaarden, waaronder
mede begrepen financiële voorwaarden en voorwaarden betreffende de door Cliënt eventueel
in te schakelen derden. Onder interoperabiliteit wordt in deze algemene voorwaarden
verstaan: het vermogen van programmatuur om informatie met andere componenten van een
computersysteem en/of programmatuur uit te wisselen en door middel van deze informatie te
communiceren. 6.7 Met inachtneming van de overige bepalingen in deze voorwaarden is Cliënt
gerechtigd tot verbetering van fouten in de hem ter beschikking gestelde programmatuur,
indien zulks noodzakelijk is voor het uit de aard van de programmatuur voortvloeiende
beoogde gebruik daarvan. Waar in deze algemene voorwaarden sprake is van rechten of verplichtingen met
betrekking tot fouten, wordt onder fouten verstaan het niet voldoen aan de door
Leverancier schriftelijk kenbaar gemaakte functionele specificaties en, ingeval van het
ontwikkelen van maatwerkprogrammatuur, aan de uitdrukkelijk overeengekomen functionele
specificaties. Van een fout is alleen sprake indien deze kan worden aangetoond en kan
worden gereproduceerd. Cliënt is gehouden van fouten onverwijld melding aan Leverancier
te maken. 6.8 Leverancier zal Cliënt vrijwaren tegen elke rechtsvordering welke gebaseerd is op
de bewering dat door Leverancier zelf ontwikkelde programmatuur, apparatuur of materialen
inbreuk maken op een in Nederland geldend recht van intellectuele of industriële
eigendom, onder de voorwaarde dat Cliënt Leverancier onverwijld schriftelijk informeert
over het bestaan en de inhoud van de rechtsvordering en de afhandeling van de zaak,
waaronder het treffen van eventuele schikkingen, geheel overlaat aan Leverancier. Cliënt zal daartoe de nodige volmachten, informatie en medewerking aan Leverancier
verlenen om zich, zo nodig in naam van Cliënt, tegen deze rechtsvorderingen te verweren. Deze verplichting tot vrijwaring vervalt indien en voor zover de betreffende inbreuk
verband houdt met wijzigingen die Cliënt in de programmatuur, apparatuur of materialen
heeft aangebracht of door derden heeft laten aanbrengen. Indien in rechte onherroepelijk vast staat dat de door Leverancier zelf ontwikkelde
programmatuur, apparatuur of materialen inbreuk maken op enig aan een derde toebehorend
recht van intellectuele of industriële eigendom of indien naar het oordeel van
Leverancier een gerede kans bestaat dat een zodanige inbreuk zich voordoet, zal
Leverancier het geleverde tegen creditering van de verwervingskosten onder aftrek van een
redelijke gebruiksvergoeding terugnemen, of zorgdragen dat de Cliënt het geleverde, of
functioneel gelijkwaardige andere programmatuur, apparatuur of materialen, ongestoord kan
blijven gebruiken. Iedere andere of verdergaande aansprakelijkheid of vrijwaringsverplichting van
Leverancier wegens schending van rechten van intellectuele of industriële eigendom van
derden is uitgesloten, daaronder begrepen aansprakelijkheid en vrijwaringsverplichtingen
van Leverancier voor inbreuken die veroorzaakt worden door het gebruik van de geleverde
apparatuur, programmatuur en/of materialen in een niet door Leverancier gemodificeerde
vorm, in samenhang met niet door Leverancier geleverde of verstrekte zaken of
programmatuur of op een andere wijze dan waarvoor de apparatuur, programmatuur en/of
materialen is ontwikkeld of bestemd. 6.9 Cliënt staat ervoor in dat geen rechten van derden zich verzetten tegen
beschikbaarstelling aan Leverancier van apparatuur, programmatuur of materialen met het
doel van gebruik of bewerking en Cliënt zal Leverancier vrijwaren tegen elke actie welke
is gebaseerd op de bewering dat zodanig beschikbaar stellen, gebruik of bewerken inbreuk
maakt op enig recht van derden. 7. Medewerking door Cliënt 7.1 Cliënt zal Leverancier steeds tijdig alle voor een behoorlijke uitvoering
van de overeenkomst nuttige en noodzakelijke gegevens of inlichtingen verschaffen en alle
medewerking verlenen. 7.2 Cliënt is verantwoordelijk voor het gebruik en de toepassing in zijn organisatie
van de apparatuur, programmatuur en van de door Leverancier te verlenen diensten alsmede
voor de controle- en beveiligingsprocedures en een adequaat systeembeheer. 7.3 Indien is overeengekomen dat Cliënt programmatuur, materialen of gegevens op
informatiedragers ter beschikking zal stellen, zullen deze voldoen aan de voor het
uitvoeren van de werkzaamheden noodzakelijke specificaties. 7.4 Indien voor de uitvoering van de overeenkomst noodzakelijke gegevens niet, niet
tijdig of niet overeenkomstig de afspraken ter beschikking van Leverancier staan of indien
Cliënt op andere wijze niet aan zijn verplichtingen voldoet, heeft Leverancier in ieder
geval het recht tot opschorting van de uitvoering van de overeenkomst en heeft hij het
recht om de daardoor ontstane kosten volgens zijn gebruikelijke tarieven in rekening te
brengen. 7.5 Ingeval medewerkers van Leverancier op de locatie van Cliënt werkzaamheden
verrichten, zal Cliënt kosteloos voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste
faciliteiten, zoals -indien van toepassing- een werkruimte met
telecommunicatiefaciliteiten etc. zorgdragen. Cliënt zal Leverancier vrijwaren voor
aanspraken van derden, medewerkers van Leverancier daaronder begrepen, die in verband met
de uitvoering van de overeenkomst schade lijden welke het gevolg is van het handelen of
het nalaten van Cliënt of van onveilige situaties in diens organisatie. 8. Leveringstermijnen 8.1 Alle door Leverancier genoemde (leverings)termijnen zijn naar beste weten
vastgesteld op grond van de gegevens die bij het aangaan van de overeenkomst aan
Leverancier bekend waren en zij zullen zoveel mogelijk in acht worden genomen; de enkele
overschrijding van een genoemde (leverings)termijn brengt Leverancier niet in verzuim.
Leverancier is niet gebonden aan (leverings)termijnen die vanwege buiten zijn macht
gelegen omstandigheden die zich na het aangaan van de overeenkomst hebben voorgedaan, niet
meer gehaald kunnen worden. Indien overschrijding van enige termijn dreigt, zullen
Leverancier en Cliënt zo spoedig mogelijk in overleg treden. 9. Beëindiging 9.1 Aan elk der partijen komt de bevoegdheid tot ontbinding van de overeenkomst
slechts toe indien de andere partij, na een deugdelijke en zo gedetailleerd mogelijke
schriftelijke ingebrekestelling waarbij een redelijke termijn gesteld wordt voor zuivering
van de tekortkoming, toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van wezenlijke
verplichtingen ingevolge de overeenkomst. 9.2 Indien een overeenkomst welke naar zijn aard en inhoud niet door volbrenging
eindigt, voor onbepaalde tijd is aangegaan, kan deze door elk der partijen na goed
zakelijk overleg en onder opgave van redenen door schriftelijke opzegging worden
beëindigd. Indien tussen partijen geen uitdrukkelijke opzegtermijn is overeengekomen,
dient bij de opzegging een redelijke termijn in acht te worden genomen. Partijen zullen
wegens opzegging nimmer tot enige schadevergoeding zijn gehouden. 9.3 Leverancier kan de overeenkomst zonder ingebrekestelling en zonder rechterlijke
tussenkomst door schriftelijke kennisgeving met onmiddellijke ingang geheel of
gedeeltelijk beëindigen indien Cliënt -al dan niet voorlopig- surséance van betaling
wordt verleend, indien ten aanzien van Cliënt faillissement wordt aangevraagd of indien
zijn onderneming wordt geliquideerd of beëindigd anders dan ten behoeve van reconstructie
of samenvoeging van ondernemingen. Leverancier zal wegens deze beëindiging nimmer tot
enige schadevergoeding zijn gehouden. 9.4 Indien Cliënt op het moment van de ontbinding als bedoeld in artikel 9.1 reeds
prestaties ter uitvoering van de overeenkomst heeft ontvangen, zullen deze prestaties en
de daarmee samenhangende betalingsverplichting geen voorwerp van ongedaanmaking zijn,
tenzij Leverancier ten aanzien van die prestaties in verzuim is. Bedragen die Leverancier
vóór de ontbinding heeft gefactureerd in verband met hetgeen hij reeds ter uitvoering
van de overeenkomst heeft verricht of geleverd, blijven met inachtneming van het in de
vorige volzin bepaalde onverminderd verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding
direct opeisbaar. 10. Aansprakelijkheid van Leverancier; vrijwaring 10.1 Leverancier aanvaardt wettelijke verplichtingen tot schadevergoeding voor
zover dat uit dit artikel 10 blijkt. 10.2 De totale aansprakelijkheid van Leverancier wegens toerekenbare tekortkoming in de
nakoming van de overeenkomst is beperkt tot vergoeding van directe schade tot maximaal het
bedrag van de voor die overeenkomst bedongen prijs (excl. BTW). Indien de overeenkomst
hoofdzakelijk een duurovereenkomst is met een looptijd van meer dan één jaar, wordt de
bedongen prijs gesteld op het totaal van de vergoedingen (excl. BTW) bedongen voor één
jaar. In geen geval zal de totale vergoeding voor directe schade echter meer bedragen dan
450.000 (vierhonderdenvijftigduizend euro). Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan: a. de redelijke kosten die Cliënt zou moeten maken om de prestatie van Leverancier aan
de overeenkomst te laten beantwoorden. Deze schade wordt echter niet vergoed indien
Cliënt de overeenkomst heeft ontbonden; b. de kosten die Cliënt heeft gemaakt voor het noodgedwongen langer operationeel
houden van zijn oude systeem of systemen en daarmee samenhangende voorzieningen doordat
Leverancier op een voor hem bindende leverdatum niet heeft geleverd, verminderd met
eventuele besparingen die het gevolg zijn van de vertraagde levering; c. redelijke kosten, gemaakt ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de
schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op directe schade in de zin van deze
voorwaarden; d. redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover Cliënt
aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade in de zin van deze
voorwaarden. 10.3 De totale aansprakelijkheid van Leverancier voor schade door dood of lichamelijk
letsel of voor materiële beschadiging van zaken zal in geen geval meer bedragen dan
1.000.000 (een miljoen euro) per gebeurtenis, waarbij een
reeks van samenhangende gebeurtenissen geldt als één gebeurtenis. 10.4 Aansprakelijkheid van Leverancier voor indirecte schade, daaronder begrepen
gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie, is
uitgesloten. 10.5 Buiten de in artikel 10.2 en 10.3 genoemde gevallen rust op Leverancier geen
enkele aansprakelijkheid voor schadevergoeding, ongeacht de grond waarop een actie tot
schadevergoeding zou worden gebaseerd. De in artikel 10.2 en 10.3 genoemde maximumbedragen komen echter te vervallen indien en
voor zover de schade het gevolg is van opzet of grove schuld van Leverancier. 10.6 De aansprakelijkheid van Leverancier wegens toerekenbare tekortkoming in de
nakoming van een overeenkomst ontstaat slechts indien Cliënt Leverancier onverwijld en
deugdelijk schriftelijk in gebreke stelt, stellende daarbij een redelijke termijn ter
zuivering van de tekortkoming, en Leverancier ook na die termijn toerekenbaar in de
nakoming van zijn verplichtingen tekort blijft schieten. De ingebrekestelling dient een zo
gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat Leverancier in
staat is adequaat te reageren. 10.7 Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is steeds dat
Cliënt de schade zo spoedig mogelijk na het ontstaan daarvan schriftelijk bij Leverancier
meldt. 10.8 Cliënt vrijwaart Leverancier voor alle aanspraken van derden wegens
produktaansprakelijkheid als gevolg van een gebrek in een produkt of systeem dat door
Cliënt aan een derde is geleverd en dat mede bestond uit door Leverancier geleverde
apparatuur, programmatuur of andere materialen, behoudens indien en voor zover Cliënt
bewijst dat de schade is veroorzaakt door die apparatuur, programmatuur of andere
materialen. 11. Overmacht 11.1 Geen van partijen is gehouden tot het nakomen van enige verplichting
indien hij daartoe verhinderd is als gevolg van overmacht. Onder overmacht wordt mede
verstaan een niet-toerekenbare tekortkoming van toeleveranciers van Leverancier. 11.2 Wanneer de overmachtssituatie langer dan negentig dagen heeft geduurd, hebben
partijen het recht om de overeenkomst door schriftelijke ontbinding te beëindigen.
Hetgeen reeds ingevolge de overeenkomst gepresteerd is wordt dan naar verhouding
afgerekend, zonder dat partijen elkaar overigens iets verschuldigd zullen zijn. 12. Export 12.1 Bij export van apparatuur, onderdelen of programmatuur door Cliënt zijn
de relevante exportbepalingen van toepassing. Cliënt zal Leverancier vrijwaren voor alle
aanspraken van derden die verband houden met aan Cliënt toe te rekenen overtredingen van
de van toepassing zijnde exportbepalingen. 13. Toepasselijk recht en geschillen 13.1 De overeenkomsten tussen Leverancier en Cliënt worden beheerst door
Nederlands recht. 13.2 De geschillen welke tussen Leverancier en Cliënt mochten ontstaan naar aanleiding
van een door Leverancier met Cliënt gesloten overeenkomst dan wel naar aanleiding van
nadere overeenkomsten die daarvan het gevolg mochten zijn, zullen worden beslecht door de
bevoegde Nederlandse rechter, doch niet dan nadat de procedure conform het
Minitrialreglement van de Stichting Geschillenoplossing Automatisering te Den Haag (= niet
bindende adviesprocedure) is gevolgd, onverminderd het recht van partijen een voorziening
in kort geding te vragen. COMPUTERSERVICE De in dit hoofdstuk "Computerservice" vermelde bepalingen zijn, naast de
Algemene Bepalingen uit deze algemene voorwaarden, van toepassing indien Leverancier
diensten op het gebied van computerservice (automatische informatieverwerking) verleent,
waaronder wordt verstaan het verwerken van gegevens met behulp van door Leverancier
beheerde programmatuur en apparatuur. 14. Duur 14.1 Indien de overeenkomst betrekking heeft op het periodiek of anderszins regelmatig
verlenen van computerservice, wordt de overeenkomst aangegaan voor de tussen partijen
overeengekomen duur, bij gebreke waarvan een duur van één jaar geldt. Het recht van tussentijdse opzegging van de overeenkomst door Cliënt is uitgesloten,
onverminderd het bepaalde in artikel 15.5. 14.2 De duur van de overeenkomst wordt telkenmale stilzwijgend voor de duur van de
oorspronkelijke periode verlengd, tenzij Cliënt of Leverancier de overeenkomst
schriftelijk beëindigt met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden voor het
einde van de betreffende periode. 15. Uitvoering van de werkzaamheden 15.1 Leverancier zal de computerservice met zorg verrichten overeenkomstig de met
Cliënt schriftelijk vastgelegde procedures en afspraken. 15.2 Alle door Leverancier te verwerken gegevens zullen overeenkomstig de door
Leverancier te stellen voorwaarden door Cliënt worden geprepareerd en worden aangeleverd.
Tenzij anders is overeengekomen, zal Cliënt de te verwerken gegevens brengen naar en de
resultaten van de verwerking ophalen van de plaats waar Leverancier de computerservice
uitvoert. Transport geschiedt voor rekening en risico van Cliënt, ook indien dit door
Leverancier wordt uitgevoerd of verzorgd. 15.3 Cliënt staat er voor in dat alle door hem aan Leverancier ter uitvoering van de
computerservice ter beschikking gestelde materialen, gegevens, programmatuur, procedures
en instructies steeds juist en volledig zijn en dat alle aan Leverancier verstrekte
informatiedragers voldoen aan de specificaties van Leverancier. 15.4 Alle door Leverancier bij de computerservice te gebruiken apparatuur,
programmatuur en andere materialen blijven het eigendom respectievelijk voorwerp van
intellectuele en industriële eigendom van Leverancier, ook indien Cliënt een vergoeding
betaalt voor het ontwikkelen of aanschaffen ervan door Leverancier. Leverancier kan de van
Cliënt ontvangen produkten en gegevens en de resultaten van de verwerking onder zich
houden totdat Cliënt alle aan Leverancier verschuldigde bedragen betaald heeft. 15.5 Leverancier kan wijzigingen in de inhoud of omvang van de computerservice
aanbrengen. Indien dergelijke wijzigingen een verandering van de bij Cliënt geldende
procedures tot gevolg hebben, zal Leverancier Cliënt hierover zo tijdig mogelijk
inlichten en komen de kosten van deze verandering voor rekening van Cliënt. In zodanig
geval kan Cliënt de overeenkomst schriftelijk door opzegging beëindigen tegen de datum
waarop de wijziging in werking treedt, tenzij deze wijziging verband houdt met wijzigingen
in relevante wetgeving of andere door bevoegde instanties gegeven voorschriften of
Leverancier de kosten van deze wijziging voor zijn rekening neemt. 15.6 Leverancier zal zich er naar beste kunnen voor inspannen dat de door hem bij de
uitvoering van de computerservice gebruikte programmatuur voor zover mogelijk wordt
aangepast aan wijzigingen in relevante wetgeving of andere door bevoegde instanties
gegeven voorschriften. Desverzocht zal Leverancier tegen de bij hem gebruikelijke tarieven
Cliënt adviseren over de gevolgen van deze aanpassingen voor Cliënt. 16. Telecommunicatie 16.1 Indien bij computerservice gebruik wordt gemaakt van
telecommunicatiefaciliteiten, is Cliënt verantwoordelijk voor de juiste keuze en de
tijdige beschikbaarheid ervan. Leverancier is niet verantwoordelijk voor niet aan hem toe
te rekenen transmissiefouten. 16.2 Bij verwerking van gegevens met gebruik van telecommunicatiefaciliteiten zal
Leverancier Cliënt toegangs- of identificatiecodes toewijzen. Cliënt zal de
toegangscodes vertrouwelijk behandelen en slechts aan geautoriseerde personeelsleden
kenbaar maken. 17. Beveiliging en privacy 17.1 Cliënt staat ervoor in dat alle wettelijke voorschriften betreffende de
te verwerken gegevens, daaronder in het bijzonder begrepen de voorschriften bij of
krachtens de Wet persoonsregistraties gesteld, stipt in acht zijn en zullen worden genomen
en dat alle voorgeschreven aanmeldingen zijn verricht. Cliënt zal Leverancier alle
terzake gevraagde informatie onverwijld schriftelijk verstrekken. Leverancier zal voor een
naar de stand van de techniek adequate beveiliging van de persoonsregistraties zorg
dragen. 17.2 Cliënt vrijwaart Leverancier voor alle aanspraken van derden die jegens
Leverancier mochten worden ingesteld wegens schending van de Wet persoonsregistraties
en/of wettelijke bewaartermijnen. 18. Garantie 18.1 Tenzij anders is overeengekomen, is Leverancier niet verantwoordelijk voor
controle van de juistheid en volledigheid van de resultaten van de computerservice.
Cliënt zal deze resultaten na ontvangst controleren. 18.2 Leverancier staat er niet voor in dat de computerservice foutloos zal worden
verleend. Indien onvolkomenheden in de resultaten van de verwerking een direct gevolg zijn
van produkten, programmatuur, informatiedragers, procedures of bedieningshandelingen
waarvoor Leverancier uit hoofde van de overeenkomst uitdrukkelijk verantwoordelijk is, zal
Leverancier de computerservice herhalen teneinde naar beste vermogen deze onvolkomenheden
te herstellen, mits de voor het herhalen van de computerservice benodigde gegevens nog
beschikbaar zijn en Cliënt de onvolkomenheden zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen
één week na ontvangst van de resultaten, schriftelijk en gedetailleerd aan Leverancier
kenbaar maakt. De herhaling zal gratis worden uitgevoerd. Indien de onvolkomenheden niet
zijn toe te rekenen aan Leverancier, kan Cliënt Leverancier verzoeken de computerservice
te herhalen, in welk geval Leverancier de kosten daarvan in rekening zal brengen. 18.3 Indien herstel van onvolkomenheden die toegerekend moeten worden aan Leverancier
redelijkerwijs niet mogelijk is, zal Leverancier de voor de betreffende computerservice
door Cliënt verschuldigde bedragen crediteren, zonder verder of anderszins jegens Cliënt
aansprakelijk te zijn. DIENSTVERLENING De in dit hoofdstuk "Dienstverlening" vermelde bepalingen zijn, naast de
Algemene Bepalingen van deze algemene voorwaarden, van toepassing indien Leverancier
diensten verleent, zoals organisatie- en automatiseringsadviezen,
toepasbaarheidsonderzoek, consultancy, opleidingen, cursussen, trainingen, ondersteuning,
detachering, het ontwerpen of ontwikkelen van programmatuur of informatiesystemen of het
indien Leverancier
diensten verleent, zoals organisatie- en automatiseringsadviezen,
toepasbaarheidsonderzoek, consultancy, opleidingen, cursussen, trainingen, ondersteuning,
detachering, het ontwerpen of ontwikkelen van programmatuur of informatiesystemen of het
conform de voorwaarden van de
FEderatie van Nederlandse brancheverenigingen voor InformatieTechnologie
FENIT
© FENIT 1994 het reprorecht wordt niet uitgeoefend.
© HAC Maarssen 2002 invoering euro.