Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden van HAC Maarssen
Gedeponeerd bij de Griffie van de Arrondissementsrechtbank te Den Haag op
8 december 1994 onder nummer 1994/189. ® FENIT is een wettig gedeponeerd dienst- en warenmerk. ALGEMENE BEPALINGEN 1. Aanbieding en overeenkomst 1.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en
overeenkomsten waarbij Leverancier goederen en/of diensten van welke aard ook aan Cliënt
levert, ook indien deze goederen of diensten niet (nader) in deze voorwaarden zijn
omschreven. Afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze
uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen. 1.2 Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij in het aanbod schriftelijk
uitdrukkelijk anders is aangegeven. 1.3 Toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van Cliënt wordt
uitdrukkelijk van de hand gewezen. 1.4 Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is of vernietigd wordt,
zullen de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht blijven en
zullen Leverancier en Cliënt in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging
van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het
doel en de strekking van de nietige c.q. vernietigde bepaling in acht worden genomen. 2. Prijs en betaling 2.1 Alle prijzen zijn exclusief omzetbelasting (BTW) en andere heffingen welke
van overheidswege worden opgelegd. 2.2 In geval van een overeenkomst waarin sprake is van door Cliënt te betalen
periodiek vervallende bedragen, geldt dat Leverancier gerechtigd is door middel van een
schriftelijke kennisgeving op een termijn van tenminste drie maanden de geldende prijzen
en tarieven aan te passen. 2.3 Leverancier is in alle gevallen gerechtigd de overeengekomen prijzen en tarieven
door middel van een schriftelijke kennisgeving aan Cliënt aan te passen voor prestaties
die, volgens de desbetreffende planning c.q. volgens de overeenkomst, zullen worden
geleverd op een tijdstip dat tenminste drie maanden na de datum van deze kennisgeving
ligt. 2.4 Indien Cliënt niet akkoord wenst te gaan met een door Leverancier kenbaar gemaakte
aanpassing van prijzen en tarieven als bedoeld in artikel 2.2 of 2.3, is Cliënt
gerechtigd binnen zeven werkdagen na de in die artikelen bedoelde kennisgeving de
overeenkomst schriftelijk op te zeggen tegen de in de kennisgeving van Leverancier
genoemde datum waarop de prijs- of tariefsaanpassing in werking zou treden dan wel de
overeenkomst te annuleren. 2.5 Alle facturen zullen door Cliënt worden betaald overeenkomstig de op de factuur
vermelde betalingscondities. Bij gebreke van specifieke condities zal Cliënt binnen
dertig dagen na factuurdatum betalen. 2.6 Indien Cliënt de verschuldigde bedragen niet binnen de overeengekomen termijn
betaalt, zal Cliënt, zonder dat enige ingebrekestelling nodig is, over het openstaande
bedrag de wettelijke rente verschuldigd zijn. Indien Cliënt na ingebrekestelling nalatig
blijft de vordering te voldoen, kan de vordering uit handen worden gegeven, in welk geval
Cliënt naast het alsdan verschuldigde totale bedrag tevens gehouden zal zijn tot
volledige vergoeding van buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten, waaronder alle
kosten berekend door externe deskundigen naast de in rechte vastgestelde kosten, verband
houdende met de inning van deze vordering of van rechtsuitoefening anderszins, waarvan de
hoogte wordt bepaald op minimaal 15% van het totale bedrag. 3. Vertrouwelijke informatie en niet-overname beding 3.1 Elk van partijen staat er voor in dat alle voor en na het aangaan van de
overeenkomst van de andere partij ontvangen informatie van vertrouwelijke aard geheim zal
blijven. Informatie zal in ieder geval als vertrouwelijk worden beschouwd indien deze door
een der partijen als zodanig is aangeduid. 3.2 Elk van partijen zal gedurende de looptijd van de overeenkomst alsmede één jaar
na beëindiging daarvan slechts nadat goed zakelijk overleg met de andere partij heeft
plaatsgehad, medewerkers van de andere partij die betrokken zijn geweest bij de uitvoering
van de overeenkomst, in dienst nemen dan wel anderszins, direct of indirect, voor zich
laten werken. 4. Voorbehoud van eigendom en rechten 4.1 Alle aan Cliënt geleverde zaken blijven eigendom van Leverancier, totdat
alle bedragen die Cliënt verschuldigd is voor de krachtens de overeenkomst geleverde of
te leveren zaken of verrichtte of te verrichten werkzaamheden, alsmede de bedragen bedoeld
in artikel 2.6, waaronder begrepen rente en kosten van invordering, volledig aan
Leverancier zijn voldaan. 4.2 Rechten worden aan Cliënt steeds verleend of, in het voorkomend geval,
overgedragen onder de voorwaarde dat Cliënt de daarvoor overeengekomen vergoedingen
tijdig en volledig betaalt. 5. Risico 5.1 Het risico van verlies of beschadiging van de zaken die
voorwerp van de overeenkomst zijn, gaat op Cliënt over op het moment waarop deze in de
feitelijke beschikkingsmacht van Cliënt of van een door Cliënt gebruikte hulppersoon
zijn gebracht. 6. Rechten van intellectuele of industriële eigendom 6.1 Alle rechten van intellectuele of industriële eigendom op alle krachtens de
overeenkomst ontwikkelde of ter beschikking gestelde programmatuur, apparatuur of andere
materialen zoals analyses, ontwerpen, documentatie, rapporten, offertes, alsmede
voorbereidend materiaal daarvan, berusten uitsluitend bij Leverancier of diens
licentiegevers. Cliënt verkrijgt uitsluitend de gebruiksrechten en bevoegdheden die bij
deze voorwaarden of anderszins uitdrukkelijk worden toegekend en voor het overige zal hij
de programmatuur of andere materialen niet verveelvoudigen of daarvan kopieën
vervaardigen. 6.2 Cliënt is ermee bekend dat de ter beschikking gestelde programmatuur, apparatuur
en andere materialen vertrouwelijke informatie en bedrijfsgeheimen van Leverancier of
diens licentiegevers bevatten. Cliënt verbindt zich, onverminderd het bepaalde in artikel
3, deze programmatuur, apparatuur en materialen geheim te houden, niet aan derden bekend
te maken of in gebruik te geven en slechts te gebruiken voor het doel waarvoor deze hem
ter beschikking zijn gesteld. Onder derden worden ook begrepen alle personen werkzaam in
de organisatie van Cliënt die niet noodzakelijkerwijs de programmatuur, apparatuur en/of
andere materialen behoeven te gebruiken. 6.3 Het is Cliënt niet toegestaan enige aanduiding omtrent auteursrechten, merken,
handelsnamen of andere rechten van intellectuele of industriële eigendom uit de
programmatuur, apparatuur of materialen te verwijderen of te wijzigen, daaronder begrepen
aanduidingen omtrent het vertrouwelijk karakter en geheimhouding van de programmatuur. 6.4 Het is Leverancier toegestaan technische maatregelen te nemen ter bescherming van
de programmatuur. Indien Leverancier door middel van technische bescherming de
programmatuur heeft beveiligd, is het Cliënt niet toegestaan deze beveiliging te
verwijderen of te ontwijken. Indien de beveiligingsmaatregelen tot gevolg hebben dat
Cliënt niet in staat is een reservekopie van de programmatuur te maken, zal Leverancier
op verzoek van Cliënt een reservekopie van de programmatuur aan Cliënt ter beschikking
stellen. 6.5 Behoudens het geval dat Leverancier een reservekopie van de programmatuur aan
Cliënt ter beschikking stelt, heeft Cliënt het recht één reservekopie van de
programmatuur aan te houden, waaronder tevens dient te worden te verstaan te maken. Onder
reservekopie wordt in deze algemene voorwaarden verstaan: een stoffelijk voorwerp waarop
de programmatuur is vastgelegd, uitsluitend ter vervanging van het oorspronkelijke
exemplaar van de programmatuur in geval van onvrijwillig bezitsverlies of beschadiging. De
reservekopie dient een identieke kopie te zijn en steeds te zijn voorzien van dezelfde
labels en indicaties als het oorspronkelijke exemplaar. 6.6 Indien Cliënt programmatuur ontwikkelt of een derde voor hem programmatuur
ontwikkelt dan wel als Cliënt het voornemen heeft dit te doen en hij in verband met de
interoperabiliteit van de te ontwikkelen programmatuur en de aan hem door Leverancier ter
beschikking gestelde programmatuur informatie nodig heeft om deze interoperabiliteit te
bewerkstelligen, zal Cliënt Leverancier schriftelijk en gespecificeerd verzoeken om de
benodigde informatie. Leverancier zal alsdan binnen redelijke termijn mededelen of Cliënt
de beschikking kan krijgen over de verlangde informatie en op welke voorwaarden, waaronder
mede begrepen financiële voorwaarden en voorwaarden betreffende de door Cliënt eventueel
in te schakelen derden. Onder interoperabiliteit wordt in deze algemene voorwaarden
verstaan: het vermogen van programmatuur om informatie met andere componenten van een
computersysteem en/of programmatuur uit te wisselen en door middel van deze informatie te
communiceren. 6.7 Met inachtneming van de overige bepalingen in deze voorwaarden is Cliënt
gerechtigd tot verbetering van fouten in de hem ter beschikking gestelde programmatuur,
indien zulks noodzakelijk is voor het uit de aard van de programmatuur voortvloeiende
beoogde gebruik daarvan. Waar in deze algemene voorwaarden sprake is van rechten of verplichtingen met
betrekking tot fouten, wordt onder fouten verstaan het niet voldoen aan de door
Leverancier schriftelijk kenbaar gemaakte functionele specificaties en, ingeval van het
ontwikkelen van maatwerkprogrammatuur, aan de uitdrukkelijk overeengekomen functionele
specificaties. Van een fout is alleen sprake indien deze kan worden aangetoond en kan
worden gereproduceerd. Cliënt is gehouden van fouten onverwijld melding aan Leverancier
te maken. 6.8 Leverancier zal Cliënt vrijwaren tegen elke rechtsvordering welke gebaseerd is op
de bewering dat door Leverancier zelf ontwikkelde programmatuur, apparatuur of materialen
inbreuk maken op een in Nederland geldend recht van intellectuele of industriële
eigendom, onder de voorwaarde dat Cliënt Leverancier onverwijld schriftelijk informeert
over het bestaan en de inhoud van de rechtsvordering en de afhandeling van de zaak,
waaronder het treffen van eventuele schikkingen, geheel overlaat aan Leverancier. Cliënt zal daartoe de nodige volmachten, informatie en medewerking aan Leverancier
verlenen om zich, zo nodig in naam van Cliënt, tegen deze rechtsvorderingen te verweren. Deze verplichting tot vrijwaring vervalt indien en voor zover de betreffende inbreuk
verband houdt met wijzigingen die Cliënt in de programmatuur, apparatuur of materialen
heeft aangebracht of door derden heeft laten aanbrengen. Indien in rechte onherroepelijk vast staat dat de door Leverancier zelf ontwikkelde
programmatuur, apparatuur of materialen inbreuk maken op enig aan een derde toebehorend
recht van intellectuele of industriële eigendom of indien naar het oordeel van
Leverancier een gerede kans bestaat dat een zodanige inbreuk zich voordoet, zal
Leverancier het geleverde tegen creditering van de verwervingskosten onder aftrek van een
redelijke gebruiksvergoeding terugnemen, of zorgdragen dat de Cliënt het geleverde, of
functioneel gelijkwaardige andere programmatuur, apparatuur of materialen, ongestoord kan
blijven gebruiken. Iedere andere of verdergaande aansprakelijkheid of vrijwaringsverplichting van
Leverancier wegens schending van rechten van intellectuele of industriële eigendom van
derden is uitgesloten, daaronder begrepen aansprakelijkheid en vrijwaringsverplichtingen
van Leverancier voor inbreuken die veroorzaakt worden door het gebruik van de geleverde
apparatuur, programmatuur en/of materialen in een niet door Leverancier gemodificeerde
vorm, in samenhang met niet door Leverancier geleverde of verstrekte zaken of
programmatuur of op een andere wijze dan waarvoor de apparatuur, programmatuur en/of
materialen is ontwikkeld of bestemd. 6.9 Cliënt staat ervoor in dat geen rechten van derden zich verzetten tegen
beschikbaarstelling aan Leverancier van apparatuur, programmatuur of materialen met het
doel van gebruik of bewerking en Cliënt zal Leverancier vrijwaren tegen elke actie welke
is gebaseerd op de bewering dat zodanig beschikbaar stellen, gebruik of bewerken inbreuk
maakt op enig recht van derden. 7. Medewerking door Cliënt 7.1 Cliënt zal Leverancier steeds tijdig alle voor een behoorlijke uitvoering
van de overeenkomst nuttige en noodzakelijke gegevens of inlichtingen verschaffen en alle
medewerking verlenen. 7.2 Cliënt is verantwoordelijk voor het gebruik en de toepassing in zijn organisatie
van de apparatuur, programmatuur en van de door Leverancier te verlenen diensten alsmede
voor de controle- en beveiligingsprocedures en een adequaat systeembeheer. 7.3 Indien is overeengekomen dat Cliënt programmatuur, materialen of gegevens op
informatiedragers ter beschikking zal stellen, zullen deze voldoen aan de voor het
uitvoeren van de werkzaamheden noodzakelijke specificaties. 7.4 Indien voor de uitvoering van de overeenkomst noodzakelijke gegevens niet, niet
tijdig of niet overeenkomstig de afspraken ter beschikking van Leverancier staan of indien
Cliënt op andere wijze niet aan zijn verplichtingen voldoet, heeft Leverancier in ieder
geval het recht tot opschorting van de uitvoering van de overeenkomst en heeft hij het
recht om de daardoor ontstane kosten volgens zijn gebruikelijke tarieven in rekening te
brengen. 7.5 Ingeval medewerkers van Leverancier op de locatie van Cliënt werkzaamheden
verrichten, zal Cliënt kosteloos voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste
faciliteiten, zoals -indien van toepassing- een werkruimte met
telecommunicatiefaciliteiten etc. zorgdragen. Cliënt zal Leverancier vrijwaren voor
aanspraken van derden, medewerkers van Leverancier daaronder begrepen, die in verband met
de uitvoering van de overeenkomst schade lijden welke het gevolg is van het handelen of
het nalaten van Cliënt of van onveilige situaties in diens organisatie. 8. Leveringstermijnen 8.1 Alle door Leverancier genoemde (leverings)termijnen zijn naar beste weten
vastgesteld op grond van de gegevens die bij het aangaan van de overeenkomst aan
Leverancier bekend waren en zij zullen zoveel mogelijk in acht worden genomen; de enkele
overschrijding van een genoemde (leverings)termijn brengt Leverancier niet in verzuim.
Leverancier is niet gebonden aan (leverings)termijnen die vanwege buiten zijn macht
gelegen omstandigheden die zich na het aangaan van de overeenkomst hebben voorgedaan, niet
meer gehaald kunnen worden. Indien overschrijding van enige termijn dreigt, zullen
Leverancier en Cliënt zo spoedig mogelijk in overleg treden. 9. Beëindiging 9.1 Aan elk der partijen komt de bevoegdheid tot ontbinding van de overeenkomst
slechts toe indien de andere partij, na een deugdelijke en zo gedetailleerd mogelijke
schriftelijke ingebrekestelling waarbij een redelijke termijn gesteld wordt voor zuivering
van de tekortkoming, toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van wezenlijke
verplichtingen ingevolge de overeenkomst. 9.2 Indien een overeenkomst welke naar zijn aard en inhoud niet door volbrenging
eindigt, voor onbepaalde tijd is aangegaan, kan deze door elk der partijen na goed
zakelijk overleg en onder opgave van redenen door schriftelijke opzegging worden
beëindigd. Indien tussen partijen geen uitdrukkelijke opzegtermijn is overeengekomen,
dient bij de opzegging een redelijke termijn in acht te worden genomen. Partijen zullen
wegens opzegging nimmer tot enige schadevergoeding zijn gehouden. 9.3 Leverancier kan de overeenkomst zonder ingebrekestelling en zonder rechterlijke
tussenkomst door schriftelijke kennisgeving met onmiddellijke ingang geheel of
gedeeltelijk beëindigen indien Cliënt -al dan niet voorlopig- surséance van betaling
wordt verleend, indien ten aanzien van Cliënt faillissement wordt aangevraagd of indien
zijn onderneming wordt geliquideerd of beëindigd anders dan ten behoeve van reconstructie
of samenvoeging van ondernemingen. Leverancier zal wegens deze beëindiging nimmer tot
enige schadevergoeding zijn gehouden. 9.4 Indien Cliënt op het moment van de ontbinding als bedoeld in artikel 9.1 reeds
prestaties ter uitvoering van de overeenkomst heeft ontvangen, zullen deze prestaties en
de daarmee samenhangende betalingsverplichting geen voorwerp van ongedaanmaking zijn,
tenzij Leverancier ten aanzien van die prestaties in verzuim is. Bedragen die Leverancier
vóór de ontbinding heeft gefactureerd in verband met hetgeen hij reeds ter uitvoering
van de overeenkomst heeft verricht of geleverd, blijven met inachtneming van het in de
vorige volzin bepaalde onverminderd verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding
direct opeisbaar. 10. Aansprakelijkheid van Leverancier; vrijwaring 10.1 Leverancier aanvaardt wettelijke verplichtingen tot schadevergoeding voor
zover dat uit dit artikel 10 blijkt. 10.2 De totale aansprakelijkheid van Leverancier wegens toerekenbare tekortkoming in de
nakoming van de overeenkomst is beperkt tot vergoeding van directe schade tot maximaal het
bedrag van de voor die overeenkomst bedongen prijs (excl. BTW). Indien de overeenkomst
hoofdzakelijk een duurovereenkomst is met een looptijd van meer dan één jaar, wordt de
bedongen prijs gesteld op het totaal van de vergoedingen (excl. BTW) bedongen voor één
jaar. In geen geval zal de totale vergoeding voor directe schade echter meer bedragen dan
450.000 (vierhonderdenvijftigduizend euro). Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan: a. de redelijke kosten die Cliënt zou moeten maken om de prestatie van Leverancier aan
de overeenkomst te laten beantwoorden. Deze schade wordt echter niet vergoed indien
Cliënt de overeenkomst heeft ontbonden; b. de kosten die Cliënt heeft gemaakt voor het noodgedwongen langer operationeel
houden van zijn oude systeem of systemen en daarmee samenhangende voorzieningen doordat
Leverancier op een voor hem bindende leverdatum niet heeft geleverd, verminderd met
eventuele besparingen die het gevolg zijn van de vertraagde levering; c. redelijke kosten, gemaakt ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de
schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op directe schade in de zin van deze
voorwaarden; d. redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover Cliënt
aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade in de zin van deze
voorwaarden. 10.3 De totale aansprakelijkheid van Leverancier voor schade door dood of lichamelijk
letsel of voor materiële beschadiging van zaken zal in geen geval meer bedragen dan
1.000.000 (een miljoen euro) per gebeurtenis, waarbij een
reeks van samenhangende gebeurtenissen geldt als één gebeurtenis. 10.4 Aansprakelijkheid van Leverancier voor indirecte schade, daaronder begrepen
gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie, is
uitgesloten. 10.5 Buiten de in artikel 10.2 en 10.3 genoemde gevallen rust op Leverancier geen
enkele aansprakelijkheid voor schadevergoeding, ongeacht de grond waarop een actie tot
schadevergoeding zou worden gebaseerd. De in artikel 10.2 en 10.3 genoemde maximumbedragen komen echter te vervallen indien en
voor zover de schade het gevolg is van opzet of grove schuld van Leverancier. 10.6 De aansprakelijkheid van Leverancier wegens toerekenbare tekortkoming in de
nakoming van een overeenkomst ontstaat slechts indien Cliënt Leverancier onverwijld en
deugdelijk schriftelijk in gebreke stelt, stellende daarbij een redelijke termijn ter
zuivering van de tekortkoming, en Leverancier ook na die termijn toerekenbaar in de
nakoming van zijn verplichtingen tekort blijft schieten. De ingebrekestelling dient een zo
gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat Leverancier in
staat is adequaat te reageren. 10.7 Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is steeds dat
Cliënt de schade zo spoedig mogelijk na het ontstaan daarvan schriftelijk bij Leverancier
meldt. 10.8 Cliënt vrijwaart Leverancier voor alle aanspraken van derden wegens
produktaansprakelijkheid als gevolg van een gebrek in een produkt of systeem dat door
Cliënt aan een derde is geleverd en dat mede bestond uit door Leverancier geleverde
apparatuur, programmatuur of andere materialen, behoudens indien en voor zover Cliënt
bewijst dat de schade is veroorzaakt door die apparatuur, programmatuur of andere
materialen. 11. Overmacht 11.1 Geen van partijen is gehouden tot het nakomen van enige verplichting
indien hij daartoe verhinderd is als gevolg van overmacht. Onder overmacht wordt mede
verstaan een niet-toerekenbare tekortkoming van toeleveranciers van Leverancier. 11.2 Wanneer de overmachtssituatie langer dan negentig dagen heeft geduurd, hebben
partijen het recht om de overeenkomst door schriftelijke ontbinding te beëindigen.
Hetgeen reeds ingevolge de overeenkomst gepresteerd is wordt dan naar verhouding
afgerekend, zonder dat partijen elkaar overigens iets verschuldigd zullen zijn. 12. Export 12.1 Bij export van apparatuur, onderdelen of programmatuur door Cliënt zijn
de relevante exportbepalingen van toepassing. Cliënt zal Leverancier vrijwaren voor alle
aanspraken van derden die verband houden met aan Cliënt toe te rekenen overtredingen van
de van toepassing zijnde exportbepalingen. 13. Toepasselijk recht en geschillen 13.1 De overeenkomsten tussen Leverancier en Cliënt worden beheerst door
Nederlands recht. 13.2 De geschillen welke tussen Leverancier en Cliënt mochten ontstaan naar aanleiding
van een door Leverancier met Cliënt gesloten overeenkomst dan wel naar aanleiding van
nadere overeenkomsten die daarvan het gevolg mochten zijn, zullen worden beslecht door de
bevoegde Nederlandse rechter, doch niet dan nadat de procedure conform het
Minitrialreglement van de Stichting Geschillenoplossing Automatisering te Den Haag (= niet
bindende adviesprocedure) is gevolgd, onverminderd het recht van partijen een voorziening
in kort geding te vragen. COMPUTERSERVICE De in dit hoofdstuk "Computerservice" vermelde bepalingen zijn, naast de
Algemene Bepalingen uit deze algemene voorwaarden, van toepassing indien Leverancier
diensten op het gebied van computerservice (automatische informatieverwerking) verleent,
waaronder wordt verstaan het verwerken van gegevens met behulp van door Leverancier
beheerde programmatuur en apparatuur. 14. Duur 14.1 Indien de overeenkomst betrekking heeft op het periodiek of anderszins regelmatig
verlenen van computerservice, wordt de overeenkomst aangegaan voor de tussen partijen
overeengekomen duur, bij gebreke waarvan een duur van één jaar geldt. Het recht van tussentijdse opzegging van de overeenkomst door Cliënt is uitgesloten,
onverminderd het bepaalde in artikel 15.5. 14.2 De duur van de overeenkomst wordt telkenmale stilzwijgend voor de duur van de
oorspronkelijke periode verlengd, tenzij Cliënt of Leverancier de overeenkomst
schriftelijk beëindigt met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden voor het
einde van de betreffende periode. 15. Uitvoering van de werkzaamheden 15.1 Leverancier zal de computerservice met zorg verrichten overeenkomstig de met
Cliënt schriftelijk vastgelegde procedures en afspraken. 15.2 Alle door Leverancier te verwerken gegevens zullen overeenkomstig de door
Leverancier te stellen voorwaarden door Cliënt worden geprepareerd en worden aangeleverd.
Tenzij anders is overeengekomen, zal Cliënt de te verwerken gegevens brengen naar en de
resultaten van de verwerking ophalen van de plaats waar Leverancier de computerservice
uitvoert. Transport geschiedt voor rekening en risico van Cliënt, ook indien dit door
Leverancier wordt uitgevoerd of verzorgd. 15.3 Cliënt staat er voor in dat alle door hem aan Leverancier ter uitvoering van de
computerservice ter beschikking gestelde materialen, gegevens, programmatuur, procedures
en instructies steeds juist en volledig zijn en dat alle aan Leverancier verstrekte
informatiedragers voldoen aan de specificaties van Leverancier. 15.4 Alle door Leverancier bij de computerservice te gebruiken apparatuur,
programmatuur en andere materialen blijven het eigendom respectievelijk voorwerp van
intellectuele en industriële eigendom van Leverancier, ook indien Cliënt een vergoeding
betaalt voor het ontwikkelen of aanschaffen ervan door Leverancier. Leverancier kan de van
Cliënt ontvangen produkten en gegevens en de resultaten van de verwerking onder zich
houden totdat Cliënt alle aan Leverancier verschuldigde bedragen betaald heeft. 15.5 Leverancier kan wijzigingen in de inhoud of omvang van de computerservice
aanbrengen. Indien dergelijke wijzigingen een verandering van de bij Cliënt geldende
procedures tot gevolg hebben, zal Leverancier Cliënt hierover zo tijdig mogelijk
inlichten en komen de kosten van deze verandering voor rekening van Cliënt. In zodanig
geval kan Cliënt de overeenkomst schriftelijk door opzegging beëindigen tegen de datum
waarop de wijziging in werking treedt, tenzij deze wijziging verband houdt met wijzigingen
in relevante wetgeving of andere door bevoegde instanties gegeven voorschriften of
Leverancier de kosten van deze wijziging voor zijn rekening neemt. 15.6 Leverancier zal zich er naar beste kunnen voor inspannen dat de door hem bij de
uitvoering van de computerservice gebruikte programmatuur voor zover mogelijk wordt
aangepast aan wijzigingen in relevante wetgeving of andere door bevoegde instanties
gegeven voorschriften. Desverzocht zal Leverancier tegen de bij hem gebruikelijke tarieven
Cliënt adviseren over de gevolgen van deze aanpassingen voor Cliënt. 16. Telecommunicatie 16.1 Indien bij computerservice gebruik wordt gemaakt van
telecommunicatiefaciliteiten, is Cliënt verantwoordelijk voor de juiste keuze en de
tijdige beschikbaarheid ervan. Leverancier is niet verantwoordelijk voor niet aan hem toe
te rekenen transmissiefouten. 16.2 Bij verwerking van gegevens met gebruik van telecommunicatiefaciliteiten zal
Leverancier Cliënt toegangs- of identificatiecodes toewijzen. Cliënt zal de
toegangscodes vertrouwelijk behandelen en slechts aan geautoriseerde personeelsleden
kenbaar maken. 17. Beveiliging en privacy 17.1 Cliënt staat ervoor in dat alle wettelijke voorschriften betreffende de
te verwerken gegevens, daaronder in het bijzonder begrepen de voorschriften bij of
krachtens de Wet persoonsregistraties gesteld, stipt in acht zijn en zullen worden genomen
en dat alle voorgeschreven aanmeldingen zijn verricht. Cliënt zal Leverancier alle
terzake gevraagde informatie onverwijld schriftelijk verstrekken. Leverancier zal voor een
naar de stand van de techniek adequate beveiliging van de persoonsregistraties zorg
dragen. 17.2 Cliënt vrijwaart Leverancier voor alle aanspraken van derden die jegens
Leverancier mochten worden ingesteld wegens schending van de Wet persoonsregistraties
en/of wettelijke bewaartermijnen. 18. Garantie 18.1 Tenzij anders is overeengekomen, is Leverancier niet verantwoordelijk voor
controle van de juistheid en volledigheid van de resultaten van de computerservice.
Cliënt zal deze resultaten na ontvangst controleren. 18.2 Leverancier staat er niet voor in dat de computerservice foutloos zal worden
verleend. Indien onvolkomenheden in de resultaten van de verwerking een direct gevolg zijn
van produkten, programmatuur, informatiedragers, procedures of bedieningshandelingen
waarvoor Leverancier uit hoofde van de overeenkomst uitdrukkelijk verantwoordelijk is, zal
Leverancier de computerservice herhalen teneinde naar beste vermogen deze onvolkomenheden
te herstellen, mits de voor het herhalen van de computerservice benodigde gegevens nog
beschikbaar zijn en Cliënt de onvolkomenheden zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen
één week na ontvangst van de resultaten, schriftelijk en gedetailleerd aan Leverancier
kenbaar maakt. De herhaling zal gratis worden uitgevoerd. Indien de onvolkomenheden niet
zijn toe te rekenen aan Leverancier, kan Cliënt Leverancier verzoeken de computerservice
te herhalen, in welk geval Leverancier de kosten daarvan in rekening zal brengen. 18.3 Indien herstel van onvolkomenheden die toegerekend moeten worden aan Leverancier
redelijkerwijs niet mogelijk is, zal Leverancier de voor de betreffende computerservice
door Cliënt verschuldigde bedragen crediteren, zonder verder of anderszins jegens Cliënt
aansprakelijk te zijn. DIENSTVERLENING De in dit hoofdstuk "Dienstverlening" vermelde bepalingen zijn, naast de
Algemene Bepalingen van deze algemene voorwaarden, van toepassing indien Leverancier
diensten verleent, zoals organisatie- en automatiseringsadviezen,
toepasbaarheidsonderzoek, consultancy, opleidingen, cursussen, trainingen, ondersteuning,
detachering, het ontwerpen of ontwikkelen van programmatuur of informatiesystemen of het
verlenen van assistentie daarbij en dienstverlening met betrekking tot netwerken. Deze
bepalingen laten de in deze algemene voorwaarden opgenomen bepalingen omtrent specifieke
diensten, zoals computerservice, de ontwikkeling van programmatuur en onderhoud, onverlet. 19. Uitvoering 19.1 Leverancier zal zich naar beste kunnen inspannen de dienstverlening met
zorg uit te voeren, in voorkomend geval overeenkomstig de met Cliënt schriftelijk
vastgelegde afspraken en procedures. 19.2 Indien is overeengekomen dat de dienstverlening in fasen zal plaatsvinden, is
Leverancier gerechtigd de aanvang van de diensten die tot een volgende fase behoren uit te
stellen totdat Cliënt de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft
goedgekeurd. 19.3 Slechts indien dit schriftelijk uitdrukkelijk is overeengekomen is Leverancier
gehouden bij de uitvoering van de dienstverlening tijdige en verantwoord gegeven
aanwijzingen van Cliënt op te volgen. Leverancier is niet verplicht aanwijzingen op te
volgen die de inhoud of omvang van de overeengekomen dienstverlening wijzigen of
aanvullen; indien echter dergelijke aanwijzingen worden opgevolgd, zullen de
desbetreffende werkzaamheden worden vergoed conform artikel 20. 19.4 Indien de overeenkomst tot dienstverlening is aangegaan met het oog op uitvoering
door een bepaalde persoon, zal Leverancier steeds gerechtigd zijn deze persoon te
vervangen door een of meer andere personen met dezelfde kwalificaties. 20. Wijziging en meerwerk 20.1 Indien Leverancier op verzoek of met voorafgaande instemming van Cliënt
werkzaamheden of andere prestaties heeft verricht die buiten de inhoud of omvang van de
overeengekomen dienstverlening vallen, zullen deze werkzaamheden of prestaties door
Cliënt aan Leverancier worden vergoed volgens de gebruikelijke tarieven van Leverancier.
Leverancier is echter niet verplicht aan een dergelijk verzoek te voldoen en kan verlangen
dat daarvoor een afzonderlijke schriftelijke overeenkomst wordt gesloten. 20.2 Cliënt aanvaardt dat door werkzaamheden of prestaties als bedoeld in artikel 20.1
het overeengekomen of verwachte tijdstip van voltooiing van de dienstverlening, en de
wederzijdse verantwoordelijkheden van Cliënt en Leverancier, kunnen worden beïnvloed. 20.3 Voorzover voor de dienstverlening een vaste prijs is afgesproken en partijen
voornemens zijn om met betrekking tot extra werkzaamheden of prestaties een afzonderlijke
overeenkomst te sluiten, zal Leverancier Cliënt tevoren schriftelijk informeren over de
financiële consequenties van die extra werkzaamheden of prestaties. 21. Opleidingen, cursussen en trainingen 21.1 Voorzover de dienstverlening van Leverancier bestaat uit het verzorgen van
een opleiding, cursus of training, kan Leverancier steeds vóór de aanvang daarvan de
terzake verschuldigde betaling verlangen. De gevolgen van een annulering van deelname aan
een opleiding, cursus of training zullen worden beheerst door de bij Leverancier
gebruikelijke regels. 21.2 Indien het aantal aanmeldingen daartoe naar het oordeel van Leverancier aanleiding
geeft, is Leverancier gerechtigd de opleiding, cursus of training te combineren met één of
meer andere opleidingen, cursussen of trainingen, of deze op een latere datum of een later
tijdstip te laten plaatsvinden. ONTWIKKELING VAN PROGRAMMATUUR De in dit hoofdstuk "Ontwikkeling van programmatuur" vermelde bepalingen
zijn, naast de Algemene Bepalingen van deze algemene voorwaarden en de bijzondere
bepalingen uit het hoofdstuk "Dienstverlening", van toepassing indien
Leverancier in opdracht van Cliënt programmatuur ontwikkelt. Op deze programmatuur is ook
het hoofdstuk "Gebruik en onderhoud van programmatuur" van toepassing, behalve
voor zover daarvan in dit hoofdstuk wordt afgeweken. De in dit hoofdstuk bedoelde rechten
en verplichtingen hebben uitsluitend betrekking op computerprogrammatuur in een voor een
gegevensverwerkende machine leesbare vorm en vastgelegd op voor een zodanige machine
leesbaar materiaal, alsmede op de daarbij behorende documentatie. 22. Ontwikkeling van programmatuur 22.1 Partijen zullen schriftelijk specificeren welke programmatuur ontwikkeld
zal worden en op welke manier dit zal geschieden. Leverancier zal de
programmatuurontwikkeling met zorg uitvoeren op basis van de door Cliënt te verstrekken
gegevens, voor de juistheid, volledigheid en consistentie waarvan Cliënt instaat. 22.2 Leverancier is gerechtigd, doch niet verplicht, de juistheid, volledigheid of
consistentie van de aan hem ter beschikking gestelde gegevens of specificaties te
onderzoeken en bij constatering van eventuele onvolkomenheden de overeengekomen
werkzaamheden op te schorten totdat Cliënt de betreffende onvolkomenheden heeft
weggenomen. 22.3 Onverminderd het bepaalde in artikel 6 verkrijgt Cliënt het recht tot gebruik van
de programmatuur in zijn bedrijf of organisatie. Indien en voor zover dit uitdrukkelijk
schriftelijk is overeengekomen, kan de broncode van de programmatuur en de bij de
ontwikkeling van de programmatuur voortgebrachte technische documentatie aan Cliënt ter
beschikking worden gesteld en is Cliënt gerechtigd in deze programmatuur wijzigingen aan
te brengen. 23. Aflevering, installatie en acceptatie 23.1 Leverancier zal de te ontwikkelen programmatuur aan Cliënt conform de
schriftelijk vastgelegde specificaties afleveren en installeren, dit laatste slechts
indien een door Leverancier uit te voeren installatie schriftelijk is overeengekomen. 23.2 Indien een acceptatietest schriftelijk is overeengekomen, bedraagt de testperiode
veertien dagen na aflevering of, indien een door Leverancier uit te voeren installatie
schriftelijk is overeengekomen, na voltooiing van de installatie. Gedurende de testperiode
is het Cliënt niet toegestaan de programmatuur voor produktieve of operationele
doeleinden te gebruiken. 23.3 De programmatuur zal tussen partijen gelden als geaccepteerd: a. indien tussen partijen niet een acceptatietest is overeengekomen: bij de aflevering
of, indien een door Leverancier uit te voeren installatie schriftelijk is overeengekomen,
bij de voltooiing van de installatie, dan wel b. indien tussen partijen schriftelijk een acceptatietest is overeengekomen: op de
eerste dag na de testperiode, dan wel c. indien Leverancier vóór het einde van de testperiode een testrapport als bedoeld
in artikel 23.5 ontvangt: op het moment dat de in dat testrapport genoemde fouten zijn
hersteld, onverminderd de aanwezigheid van onvolkomenheden die volgens artikel 23.6 aan
acceptatie niet in de weg staan. In afwijking van het voorgaande zal de programmatuur, indien Cliënt daarvan vóór het
moment van acceptatie enig gebruik voor produktieve of operationele doeleinden maakt,
reeds gelden als volledig geaccepteerd vanaf de aanvang van dat gebruik. 23.4 Indien bij het uitvoeren van de overeengekomen acceptatietest blijkt dat de
programmatuur fouten bevat die de voortgang van de acceptatietest belemmeren, zal Cliënt
Leverancier hierover schriftelijk gedetailleerd informeren, in welk geval de testperiode
onderbroken wordt totdat de programmatuur zodanig is aangepast dat die belemmering is
opgeheven. 23.5 Indien bij het uitvoeren van de overeengekomen acceptatietest blijkt dat de
programmatuur fouten in de zin van artikel 6.7 bevat, zal Cliënt Leverancier uiterlijk op
de laatste dag van de testperiode door middel van een schriftelijk en gedetailleerd
testrapport over de fouten informeren. Leverancier zal zich naar beste vermogen inspannen
de gemelde fouten binnen een redelijke termijn te herstellen, waarbij Leverancier
gerechtigd is tijdelijke oplossingen dan wel programma-omwegen of probleemvermijdende
restricties in de programmatuur aan te brengen. 23.6 Acceptatie van de programmatuur mag niet worden onthouden op andere gronden dan
die welke verband houden met de tussen partijen uitdrukkelijk overeengekomen specificaties
en voorts niet wegens het bestaan van kleine fouten, zijnde fouten die operationele of
produktieve ingebruikname van de programmatuur redelijkerwijs niet in de weg staan,
onverminderd de verplichting van Leverancier om deze kleine fouten in het kader van de
garantieregeling van artikel 26, indien toepasselijk, te herstellen. 23.7 Indien de programmatuur in fasen en/of onderdelen wordt afgeleverd en getest, laat
de niet-acceptatie van een bepaalde fase en/of onderdeel een eventuele acceptatie van een
eerdere fase en/of een ander onderdeel onverlet. GEBRUIK EN ONDERHOUD VAN PROGRAMMATUUR De in dit hoofdstuk "Gebruik en onderhoud van programmatuur" vermelde
bepalingen zijn, naast de Algemene Bepalingen van deze algemene voorwaarden, van
toepassing op alle door Leverancier ter beschikking gestelde programmatuur. De in dit
hoofdstuk bedoelde rechten en verplichtingen hebben uitsluitend betrekking op
computerprogrammatuur in een voor een gegevensverwerkende machine leesbare vorm en
vastgelegd op voor een zodanige machine leesbaar materiaal, alsmede op de daarbij
behorende documentatie, alles met inbegrip van eventueel door Leverancier te verstrekken
nieuwe versies. 24. Gebruiksrecht 24.1 Onverminderd het bepaalde in artikel 6 verleent Leverancier Cliënt het
niet-exclusieve recht tot het gebruik van de programmatuur. Cliënt zal de tussen partijen
overeengekomen gebruiksbeperkingen steeds stipt naleven. Onverminderd het overigens in
deze algemene voorwaarden bepaalde, omvat het gebruiksrecht van Cliënt uitsluitend het
recht de programmatuur te laden en uit te voeren. 24.2 De programmatuur mag door Cliënt uitsluitend in zijn eigen bedrijf of organisatie
worden gebruikt op de ene verwerkingseenheid en voor een bepaald aantal of soort
gebruikers of aansluitingen waarvoor het gebruiksrecht is verstrekt. Voor zover
daaromtrent niets is overeengekomen gelden de verwerkingseenheid van Cliënt waarop de
programmatuur voor het eerst is gebruikt en het aantal aansluitingen dat op het moment van
eerste gebruik op die verwerkingseenheid is aangesloten, als verwerkingseenheid en aantal
aansluitingen waarvoor het gebruiksrecht is verstrekt. Bij eventuele storing van de
bedoelde verwerkingseenheid kan de programmatuur voor de duur van de storing op een andere
verwerkingseenheid worden gebruikt. Het gebruiksrecht kan betrekking hebben op meerdere
verwerkingseenheden voor zover dat uit de overeenkomst uitdrukkelijk blijkt. 24.3 Het gebruiksrecht is niet overdraagbaar. Het is Cliënt niet toegestaan de
programmatuur en dragers waarop deze is vastgelegd te verkopen, te verhuren, te
sublicentiëren, te vervreemden of daarop beperkte rechten te verlenen of op welke wijze
of voor welk doel dan ook ter beschikking van een derde te stellen, ook niet indien de
betreffende derde de programmatuur uitsluitend ten behoeve van Cliënt gebruikt. Cliënt zal de programmatuur niet wijzigen anders dan in het kader van het herstellen
van fouten, en niet gebruiken in het kader van de verwerking van gegevens ten behoeve van
derden (time-sharing). De broncode van de programmatuur en de bij de
ontwikkeling van de programmatuur voortgebrachte technische documentatie worden niet aan
Cliënt ter beschikking gesteld. 24.4 Onverwijld na het eventueel eindigen van het gebruiksrecht van de programmatuur
zal Cliënt alle in zijn bezit zijnde exemplaren van de programmatuur aan Leverancier
retourneren. Indien partijen zijn overeengekomen dat Cliënt bij het einde van het
gebruiksrecht de betreffende exemplaren zal vernietigen, zal Cliënt van zodanige
vernietiging Leverancier onverwijld schriftelijk melding maken. 25. Aflevering, installatie en acceptatie 25.1 Leverancier zal de programmatuur op de overeengekomen soort en formaat
informatiedragers aan Cliënt afleveren en, indien een door Leverancier uit te voeren
installatie schriftelijk is overeengekomen, de programmatuur bij Cliënt installeren. 25.2 Indien tussen partijen schriftelijk een acceptatietest is overeengekomen is het
bepaalde in de artikelen 23.3 tot en met 23.7 van overeenkomstige toepassing. 25.3 Indien tussen partijen niet een acceptatietest is overeengekomen, aanvaardt
Cliënt de programmatuur in de staat waarin deze zich op het moment van aflevering
bevindt, onverminderd de verplichtingen van Leverancier ingevolge de garantie van
artikel 26. 26. Garantie 26.1 Gedurende een periode van drie maanden na aflevering, of, indien tussen
partijen een acceptatietest is overeengekomen, drie maanden na acceptatie, zal Leverancier
naar beste vermogen eventuele fouten in de programmatuur in de zin van artikel 6.7
herstellen indien deze binnen die periode gedetailleerd omschreven schriftelijk bij
Leverancier zijn gemeld. Leverancier garandeert niet dat de programmatuur zonder
onderbreking of fouten zal werken of dat alle fouten zullen worden verbeterd. Het herstel
zal gratis worden uitgevoerd, tenzij de programmatuur in opdracht van Cliënt is
ontwikkeld anders dan voor een vaste prijs, in welk geval Leverancier zijn gebruikelijke
tarieven en kosten van herstel in rekening zal brengen. Leverancier kan zijn gebruikelijke
tarieven en de kosten van herstel in rekening brengen indien sprake is van gebruiksfouten
of onoordeelkundig gebruik van Cliënt of van andere niet aan Leverancier toe te rekenen
oorzaken of indien de fouten bij het uitvoeren van de overeengekomen acceptatietest hadden
kunnen worden vastgesteld. Herstel van verminkte of verloren 26.2 Herstel van fouten zal geschieden op een door Leverancier te bepalen locatie.
Leverancier is gerechtigd tijdelijke oplossingen dan wel programma-omwegen of
probleemvermijdende restricties in de programmatuur aan te brengen. 26.3 Na afloop van de in artikel 26.1 bedoelde garantieperiode is Leverancier niet
gehouden eventuele fouten te herstellen, tenzij er tussen partijen een
onderhouds-overeenkomst is afgesloten dat zodanig herstel omvat. 27. Onderhoud 27.1 Indien voor de programmatuur een onderhoudsovereenkomst is gesloten of
indien in de gebruiksvergoeding van de programmatuur onderhoud is inbegrepen, zal Cliënt
overeenkomstig de gebruikelijke procedures van Leverancier geconstateerde fouten in de
programmatuur gedetailleerd aan Leverancier melden. Na ontvangst van de melding zal
Leverancier naar beste vermogen fouten in de zin van artikel 6.7 trachten te herstellen
en/of verbeteringen aanbrengen in latere nieuwe versies van de programmatuur. De
resultaten zullen afhankelijk van de urgentie op de door Leverancier te bepalen wijze en
termijn aan Cliënt ter beschikking worden gesteld. Leverancier is gerechtigd tijdelijke
oplossingen dan wel programma-omwegen of probleemvermijdende restricties in de
programmatuur aan te brengen. 27.2 Leverancier garandeert niet dat de programmatuur zonder onderbreking of fouten zal
werken of dat alle fouten zullen worden verbeterd. 27.3 Leverancier kan zijn gebruikelijke tarieven en zijn kosten van herstel in rekening
brengen indien sprake is van gebruiksfouten of onoordeelkundig gebruik of van andere niet
aan Leverancier toe te rekenen oorzaken of indien de programmatuur door anderen dan
Leverancier is gewijzigd. Herstel van verminkte of verloren gegane gegevens valt niet
onder onderhoud. 27.4 Indien een onderhoudsovereenkomst is gesloten, zal Leverancier bij het beschikbaar
komen van verbeterde versies van de programmatuur deze aan Cliënt ter beschikking
stellen. Drie maanden na het beschikbaar stellen van een verbeterde versie is Leverancier
niet meer verplicht tot het herstellen van eventuele fouten in de oude versie en tot het
verlenen van ondersteuning met betrekking tot de betreffende oude versie. Voor het ter
beschikking stellen van een versie met nieuwe mogelijkheden en functies kan Leverancier
van Cliënt verlangen dat deze een nieuwe overeenkomst met Leverancier aangaat en dat voor
de terbeschikkingstelling een nieuwe vergoeding wordt betaald. 27.5 Indien Cliënt niet gelijktijdig met het aangaan van de overeenkomst tot
terbeschikkingstelling van de programmatuur een onderhoudsovereenkomst met Leverancier is
aangegaan, kan Leverancier door Cliënt niet gehouden worden op een later moment wel een
onderhoudsovereenkomst aan te gaan. 28. Programmatuur van toeleverancier Indien en voor zover Leverancier programmatuur van derden aan Cliënt ter
beschikking stelt, zullen, mits zulks door Leverancier schriftelijk aan Cliënt is
meegedeeld, voor wat betreft die programmatuur de voorwaarden van die derden van
toepassing zijn met terzijdestelling van het bepaalde in deze voorwaarden. Cliënt
aanvaardt de bedoelde voorwaarden van derden. Deze voorwaarden liggen voor Cliënt ter
inzage bij Leverancier en Leverancier zal deze aan Cliënt op zijn verzoek toezenden. Indien en voor zover de bedoelde voorwaarden van derden in de verhouding tussen Cliënt
en Leverancier om welke reden dan ook geacht worden niet van toepassing te zijn of buiten
toepassing worden verklaard, geldt het bepaalde in deze voorwaarden. VERKOOP VAN APPARATUUR De in dit hoofdstuk "Verkoop van apparatuur" vermelde bepalingen zijn,
naast de Algemene bepalingen uit deze algemene voorwaarden, van toepassing indien
Leverancier apparatuur aan Cliënt verkoopt. 29. Aflevering 29.1 De door Leverancier aan Cliënt verkochte apparatuur zal aan Cliënt
worden afgeleverd op de plaats van het magazijn van Leverancier. Indien dit schriftelijk
is overeengekomen, zal Leverancier de aan Cliënt verkochte apparatuur afleveren op een
door Cliënt aan te wijzen plaats in Nederland. 29.2 Leverancier zal Cliënt tijdig vóór de aflevering in kennis stellen van het
tijdstip waarop hij voornemens is de apparatuur af te leveren. 29.3 Levering van de apparatuur geschiedt op de overeengekomen plaats van levering in
Nederland tegen de overeengekomen tarieven. 29.4 Leverancier zal de apparatuur verpakken voor levering volgens de gebruikelijk bij
hem geldende maatstaven. Ingeval Cliënt een bijzondere wijze van verpakking verlangt,
zullen de daaraan verbonden meerkosten voor zijn rekening zijn. 29.5 Cliënt zal met bij hem vrijgekomen verpakkingen van door Leverancier geleverde
produkten handelen op een wijze die in overeenstemming is met de daarvoor geldende
overheidsvoorschriften. Cliënt vrijwaart Leverancier voor aanspraken van derden wegens
niet-naleving van dergelijke voorschriften. 30. Installatie 30.1 Indien schriftelijk overeengekomen, zal Leverancier de apparatuur
installeren of laten installeren. 30.2 In alle gevallen zal Cliënt vóór aflevering van de apparatuur een passende
installatieplaats met alle noodzakelijke faciliteiten, zoals bekabeling en
telecommunicatiefaciliteiten, ter beschikking stellen. Leverancier zal desgewenst omtrent de aanleg van deze faciliteiten aan Cliënt een
offerte uitbrengen. 30.3 Cliënt zal Leverancier voor de uitvoering van de noodzakelijke werkzaamheden
toegang verlenen tot de plaats van installatie gedurende de normale werkuren van
Leverancier. 31. Retourzendingen 31.1 Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming zijnerzijds is Leverancier
niet verplicht retourzendingen van Cliënt te accepteren. 31.2 In ontvangstname van retourzendingen impliceert in geen geval erkenning door
Leverancier van de door Cliënt opgegeven grond voor retourzending. Het risico van retour
gezonden zaken blijft berusten bij Cliënt totdat zij door Leverancier zijn gecrediteerd. 31.3 Leverancier behoudt zich het recht voor de eventueel uit retourzendingen
voortvloeiende creditering te verrichten onder aftrek van 15% van de prijs van de
retourgezonden produkten, met een minimum van 27,50 (zevenentwintig euro en vijftig
eurocent). 32. Aflevering, installatie en acceptatie Leverancier zal de apparatuur aan Cliënt ter beschikking stellen door
aflevering conform artikel 29 dan wel, indien een door Leverancier uit te voeren
installatie schriftelijk is overeengekomen, door installatie van de apparatuur bij
Cliënt. De apparatuur zal tussen partijen gelden als geaccepteerd op de datum van aflevering
dan wel, indien een door Leverancier uit te voeren installatie schriftelijk is
overeengekomen, op de datum van installatie. 33. Garantie 33.1 Gedurende een periode van drie maanden na terbeschikkingstelling zal
Leverancier naar beste vermogen eventuele materiaal- en fabrikagefouten in de apparatuur,
alsmede in onderdelen die door Leverancier in het kader van garantie of onderhoud zijn
geleverd, herstellen indien deze binnen die periode gedetailleerd omschreven bij
Leverancier zijn gemeld. Alle vervangen onderdelen worden eigendom van Leverancier. De
garantieverplichting vervalt indien deze fouten geheel of gedeeltelijk het gevolg zijn van
onjuist, onzorgvuldig of ondeskundig gebruik, van buiten komende oorzaken zoals
bijvoorbeeld brand- of waterschade, of indien Cliënt zonder toestemming van Leverancier
wijzigingen in de apparatuur of in de onderdelen die door Leverancier in het kader van
garantie of onderhoud zijn geleverd, aanbrengt of doet aanbrengen. 33.2 Werkzaamheden en kosten van herstel buiten het kader van deze garantie zullen door
Leverancier in rekening worden gebracht conform zijn gebruikelijke tarieven. 34. Apparatuur van toeleverancier 34.1 Indien en voor zover Leverancier apparatuur van derden aan Cliënt levert,
zullen, mits zulks door Leverancier schriftelijk aan Cliënt is meegedeeld, voor wat
betreft die apparatuur de voorwaarden van die derden van toepassing zijn, met
terzijdestelling van de daarvan afwijkende bepalingen in deze voorwaarden. Cliënt
aanvaardt de bedoelde voorwaarden van derden. Deze voorwaarden liggen voor Cliënt ter
inzage bij Leverancier en Leverancier zal deze aan Cliënt op zijn verzoek toezenden. 34.2 Indien en voor zover de bedoelde voorwaarden van derden in de verhouding
tussen Cliënt en Leverancier om welke reden dan ook geacht worden niet van toepassing te
zijn of buiten toepassing worden verklaard, geldt het bepaalde in deze voorwaarden. ONDERHOUD VAN APPARATUUR De in dit hoofdstuk "Onderhoud van apparatuur" vermelde bepalingen zijn,
naast de Algemene Bepalingen van deze algemene voorwaarden, van toepassing indien
Leverancier en Cliënt een overeenkomst voor onderhoud van apparatuur hebben gesloten. 35. Duur van de onderhoudsverplichting 35.1 De overeenkomst voor onderhoud van apparatuur wordt aangegaan voor de
tussen partijen overeengekomen duur, bij gebreke waarvan een duur van één jaar geldt. 35.2 De duur van de overeenkomst wordt telkenmale stilzwijgend voor de oorspronkelijke
periode verlengd, tenzij Cliënt of Leverancier de overeenkomst schriftelijk beëindigt
met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden voor het einde van de betreffende
periode. 35.3 Partijen zijn wegens opzegging nimmer tot enige schadevergoeding gehouden. 36. Onderhoud 36.1 Onder onderhoud wordt verstaan: a. preventief onderhoud: de door Leverancier ter voorkoming van storingen noodzakelijk
geachte inspectie, afstelling en reiniging van de apparatuur; b. correctief onderhoud: het opheffen van storingen aan de apparatuur welke zijn
ontstaan bij normaal gebruik van de apparatuur tengevolge van natuurlijk slijtage en door
eigen gebreken aan de apparatuur alsmede het uitvoeren van de hiervoor benodigde
reparaties en het vervangen van versleten respectievelijk beschadigde onderdelen; c. remote preventief onderhoud: de door Leverancier ter voorkoming van storingen
noodzakelijk geachte controle en afstelling door middel van een via telecommunicatievoorzieningen
tot stand gebrachte verbinding met de apparatuur; d. remote correctief onderhoud: het diagnostiseren en/of opheffen van aangemelde storingen
door middel van een via telecommunicatievoorzieningen tot stand gebrachte verbinding met de
apparatuur. 36.2 Onder storing wordt in dit hoofdstuk verstaan het niet of niet zonder onderbreking
voldoen aan de door Leverancier schriftelijk kenbaar gemaakte specificaties van de
apparatuur. Van een storing is alleen sprake indien deze kan worden aangetoond en kan
worden gereproduceerd. 36.3 Het onderhoud wordt verricht tijdens de bij Leverancier geldende kantooruren op
maandag t/m vrijdag met uitzondering van algemeen erkende feestdagen. 36.4 Indien onderhoud is aangevangen tijdens de in artikel 36.2 bedoelde kantooruren en
het onderhoudspersoneel van Leverancier het nodig acht dat werkzaamheden buiten deze uren
worden voortgezet, zullen hiervoor aan Cliënt de geldende tarieven in rekening worden
gebracht. In het algemeen zullen de werkzaamheden niet langer dan één uur buiten
bedoelde kantooruren worden voortgezet. 37. Verplichtingen van Leverancier 37.1 Gedurende de looptijd van de onderhoudsovereenkomst verplicht Leverancier
zich naar beste vermogen storingen die overeenkomstig artikel 38.2 door Cliënt bij
Leverancier zijn gemeld, te verhelpen. 37.2 Leverancier behoudt zich het recht voor om zijn onderhoudsverplichtingen onder
meer op te schorten voor de tijd dat zich op de plaats van de opstelling van de apparatuur
omstandigheden voordoen die, naar het oordeel van Leverancier, risicos ten aanzien
van de veiligheid of gezondheid van medewerkers van Leverancier met zich meebrengen. 37.3 Leverancier draagt zorg voor het actueel houden van zijn expertise omtrent de
apparatuur. Leverancier zal alle relevante gegevens omtrent de aan de apparatuur verrichte
werkzaamheden registreren en vastleggen in zijn administratie. Leverancier zal Cliënt op
eerste verzoek inzage verschaffen in de aldus vastgelegde gegevens. 37.4 De vervanging van onderdelen geschiedt indien dit naar het oordeel van Leverancier
noodzakelijk is om storingen te herstellen of te voorkomen. De vervangen onderdelen worden
c.q. blijven eigendom van Leverancier. 38. Onderhouds- en gebruiksvoorwaarden 38.1 Cliënt kan de apparatuur op zijn kosten doen verplaatsen na voorafgaande
schriftelijke toestemming van Leverancier. 38.2 Cliënt zal, onmiddellijk na het optreden van een storing aan de apparatuur,
Leverancier daarvan in kennis stellen door middel van een door een terzake kundige
werknemer van Cliënt opgestelde gedetailleerde omschrijving van de opgetreden storing.
Cliënt is gehouden het personeel van Leverancier of door Leverancier aangewezen derden
toegang te verschaffen tot de plaats van de apparatuur, en om alle overige noodzakelijke
medewerking te verlenen. 38.3 Op verzoek van Leverancier zal een terzake kundige werknemer van Cliënt voor
raadpleging bij onderhoudswerkzaamheden aanwezig zijn. Cliënt heeft het recht bij alle
ten behoeve van Cliënt uit te voeren werkzaamheden aanwezig te zijn. 38.4 Cliënt stelt de apparatuur ten behoeve van bovengenoemde werkzaamheden ter
beschikking van Leverancier. 38.5 Cliënt is bevoegd niet door Leverancier geleverde apparatuur aan te sluiten. De
kosten van het onderzoeken en verhelpen van storingen die uit het aansluiten van niet door
Leverancier geleverde apparatuur voortvloeien, zijn voor rekening van Cliënt. 38.6 Indien het naar het oordeel van Leverancier voor het onderhoud van de apparatuur
nodig is dat de verbindingen van de apparatuur met andere systemen of apparatuur worden
getest, zal Cliënt deze andere systemen of apparatuur alsmede de desbetreffende
testprocedures en informatiedragers ter beschikking van Leverancier stellen. 38.7 Bij onderhoudswerkzaamheden benodigd testmateriaal dat niet tot de normale
outillage van Leverancier behoort, dient door Cliënt ter beschikking te worden gesteld. 38.8 Cliënt draagt zorg voor en is verantwoordelijk voor de technische, ruimtelijke en
telecommunicatievoorzieningen die nodig zijn om de apparatuur te laten functioneren. Het
onderhoud strekt zich uitdrukkelijk niet over voornoemde voorzieningen en aansluitingen
uit. 39. Uitsluitingen 39.1 Werkzaamheden wegens het onderzoek of herstel van storingen welke
voortvloeien uit het onoordeelkundig gebruik van de apparatuur of van buiten komende
oorzaken, zoals fouten in communicatielijnen of in spanningsvoorziening, of koppelingen
met c.q. gebruikmaking van apparatuur, programmatuur of materialen welke niet onder de
overeenkomst vallen, behoren niet tot de verplichtingen van Leverancier op grond van de
overeenkomst, en zullen Cliënt apart in rekening worden gebracht tegen de geldende
tarieven. 39.2 In de onderhoudsprijs zijn niet begrepen: - het vervangen van verbruiksartikelen zoals onder andere, magnetische opslagmedia, en
inktlinten; - de vervangingskosten van onderdelen alsmede onderhoudsdiensten voor het herstel van
storingen die geheel of gedeeltelijk zijn veroorzaakt door pogingen tot herstel door
anderen dan Leverancier of diens hulppersonen; - werkzaamheden ten behoeve van gedeeltelijke of algehele revisie der apparatuur; - modificaties aan apparatuur; - verplaatsing, verhuizing, herinstallatie van apparatuur of werkzaamheden ten gevolge
hiervan. 40. Tarieven en betaling 40.1 Voor zover niet in de onderhoudsovereenkomst nader vastgelegd, geldt het bij
de Leverancier gebruikelijke basisonderhoudstarief. 40.2 De onderhoudsvergoeding, vermeerderd met de verschuldigde omzetbelasting en andere
heffingen die van overheidswege worden opgelegd, wordt bij vooruitbetaling voldaan voor de
duur van de onderhoudsovereenkomst conform artikel 35.1, uiterlijk op de dag van ingang
van de overeenkomst dan wel de van desbetreffende verlengingsperiode. Het voorgaande geldt
niet indien partijen met betrekking tot de periode waarop de vooruitbetaling betrekking
heeft, schriftelijk anders zijn overeengekomen. 40.3 Het bepaalde in artikel 2 is onverminderd van kracht. 40.4 Leverancier is bij gebreke van tijdige betaling gerechtigd het onderhoud op te
schorten zonder jegens Cliënt tot enigerlei schadevergoeding gehouden te zijn. Voor zover
Leverancier gedurende deze periode op verzoek van Cliënt toch onderhoudswerk-zaamheden
verricht, kan Leverancier hiervoor een afzonderlijke vergoeding in rekening brengen
conform zijn gebruikelijke tarieven. 41. Werkingssfeer 41.1 Onderhoudsovereenkomsten gelden alleen in Nederland en voor zover het in
Nederland opgestelde apparatuur betreft.
conform de voorwaarden van de
FEderatie van Nederlandse brancheverenigingen voor InformatieTechnologie
FENIT
© FENIT 1994 het reprorecht wordt niet uitgeoefend.
© HAC Maarssen 2002 invoering euro.
gegane gegevens valt niet onder de garantie. De garantieverplichting vervalt indien
Cliënt zonder schriftelijke toestemming van Leverancier wijzigingen in de programmatuur
aanbrengt of doet aanbrengen.